Alternativkretsen Hälsingland

Kommun: Nordanstig
Län: Hälsingland
Bildad år: 2012

Alternativkretsen Hälsingland är en religiöst och partipolitiskt obunden ideell förening med säte i Nordanstigs kommun, Hälsingland med inriktning på subkulturer.
Föreningen strävar efter att möjliggöra för fler kulturaktörer att verka och synas i Nordanstig och Hälsingland samt att skapa en bred kulturell verksamhet.

Föreningen bildades 2012 med ett syfte att utveckla kulturlivet i Nordanstigs kommun med omnejd med fokus på subkulturer. Föreningen arbetar för att främja subkulturer, för att stärka subkulturers plats i rampljuset och för synliggörandet av subkulturer i samhället.

Tillika strävar föreningen även efter att möjliggöra för fler kulturaktörer att verka och synas i Nordanstig, Hälsingland och övriga Sverige. Föreningen arbetar över gränserna för att skapa samarbeten och bygga nätverk över hela Sverige och världen. I samarbete med andra föreningar vill AK skapa en bred verksamhet inom främst subkulturer, men ser på detta med ett breddperspektiv inom övriga kulturella områden.

AK stödjer och främjar medlemmar som har egna idéer de vill förverkliga. All verksamhet utgår ifrån föreningens och dess medlemmars kulturella intressen och föreningen försöker att möjliggöra så många verksamheter som resurserna medger. Målgruppen är människor i alla åldrar med antingen ett subkulturellt intresse eller ett generellt kulturintresse.

Utöver medlemmar så ansluter föreningen även kulturutövare till föreningen. Som t.ex. musiker, författare, konstnär, designer, dansare, performanceartist eller fotograf så kan du som ansluten kulturutövare få hjälp att synas genom föreningens kanaler.

Föreningen stod även bakom succéevenemanget Midvinterglöd, ett alternativt luciafirande som utgår från folktron.

Kulturutövare
Bland föreningens aktiva utövare finns bland andra författare och musiker Leo Flavum, kören Dimmerar’yn och Skulls & Bones Artwork med konstnär Petra Shara Stoor.

Hemsida för Alternativkretsen Hälsingland
Hitta Alternativkretsen Hälsingland på Facebook

hemsida Alternativkretsen Hälsingland facebooksida Alternativkretsen Hälsingland